Door op "accepteren" te klikken ga je ermee akkoord dat je cookies worden opgeslagen. Dit optimaliseert jouw ervaring, de site analyse en onze marketing doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie
8
December
2021

DE HELE BIG SJEBANG!

We gaan terug naar de kern van de Stal. Het resultaat? Een ijzersterke merkstrategie

Ongelofelijk, wat een jaar! En dan heb ik het niet over de bizarre COVID, maar over de transitie die we hebben gemaakt van de Reclamestal naar Stal Creative Agency. Vorig jaar begon mijn gevoel over de Stal te veranderen. Het was niet meer zoals het moest zijn. Het hele: goede reclame hoeft niet uit een grachtenpand te komen-gevoel had ik niet meer.

Dit gevoel had ik nog wel bij mijn andere bedrijven. Dus wat was dan de reden dat het bij de Stal niet meer goed voelde? Een jaar later en veel bloed, zweet en tranen verder, kan ik eindelijk de vinger op de zere plek leggen. Ik weet zeker dat veel mede-ondernemers dit ook wel eens gevoeld hebben. Ik deel het daarom graag met jullie. Ik heb weer een goed gevoel over mijn aanpak en merkstrategie – en als het allemaal loopt zoals het lopen moet, jij ook.

Het begint met de ‘why’

De term why. Ik hoor je al denken: weer vakjargon, weer een term die ik al zo vaak voorbij zie komen. Wat bedoel je nou precies? Het is logisch dat je het veel hoort, want het is een trend om je ‘why’ goed naar buiten te brengen. In de tijd dat ik me iets minder voelde over de Stal ben ik teruggegaan naar de kernwaarden. Teruggaan naar de roots en het DNA geeft je enorm veel inzicht. Passen deze waarden nog wel bij wat we doen en wat zijn onze kernwaarden überhaupt. Ik kwam erachter dat wat wij doen niet meer past bij onze kernwaarden: samen, gevat, vindingrijk, nuchter en resultaatgericht. Wat ik zag, was de reden waarom het allemaal niet goed meer voelde. De Stal is een klantorganisatie – Customer Intimacy -, maar handelde als een procesorganisatie. En dan loop je scheef.

Verandering van spijs doet eten

Toen we begonnen met nadenken over onze kernwaarden en welke waardestrategie bij ons past voor een ijzersterke merkpositionering, kwamen we er achter dat het tijd was voor verandering. Heel veel bureaus specialiseren zich tegenwoordig en wij liepen op dat vlak nog achter. Wij hielden ons bezig met concept, development en perfomance marketing. Het werd tijd om dingen los te laten en dat hebben we gedaan. We focussen ons nu op strategie, postitionering en creatie. Maar maak je geen zorgen, want daarnaast houden we altijd resultaatgericht in ons achterhoofd.

Plan de Champagne!

Op een toevallige wijze kwamen we op deze term Plan de Champagne. En de Stal zou de Stal niet zijn, als we er geen eigen draai aan hadden gegeven:

Plan – planmatig werken,

Do – doen(!),

Champagne – Valideren in een afgekaderd tijdsbestek, vaak 3 tot 6 maanden

En een van de allerbelangrijkste: vieren!

Het Plan de Champagne is het hart van onze werkwijze. We vertrouwen erop, maar nog belangrijker: we geloven erin. Daarom vertel ik je er graag meer over, maar niet hier in deze blog. Kijk vooral hier nog even verder. Want ik kan je garanderen, eenmaal daar, wil jij een Plan de Champagne.

Big Bang Bubbles

Je zag het net al even voorbij komen, champagne. Wij hadden een deadline waarbij er een prachtige fles gepopt mocht worden. Nu dat we de aanpak veranderd hebben, konden de naam en website niet achterblijven. Afgelopen november konden we het grote nieuws eindelijk vertellen en vieren. Het jaarplan en onze aanpak is een super succes geworden. Samen met een groep trouwe klanten en onze fantastische collega’s hebben we onze nieuwe naam en gedachten erachter gepresenteerd. Natuurlijk hebben we, hoe kan het ook anders, met iedereen genoten van een heerlijke slok champagne.

Wil je weten hoe we dit aangevlogen hebben? Een tipje van de sluier is de aanpak van Rockefellar habits. Stuur mij een mail en ik stuur je graag onze presentatie.

Cheers, Richard van de Stal.