Een kleine resume. Je hebt jouw waardestrategie gekozen en ook de kernwaarden staan op papier. Dat betekent dat we al bijna aan de slag kunnen. Er zijn nog twee kleine puntjes die we moeten afronden. We beginnen met de merkbelofte. Deze zitten boven je kernwaarden.
Merkbeloftes moeten triggeren, die moet je voelen en ze zijn te toetsen. Stel jouw merkbelofte op en neem het niet te nauw met de regels. Jumbo heeft de 7 zekerheden bijvoorbeeld. Tip: doe dit vooral samen. Wat vinden jullie belangrijk? We nemen Coolblue als voorbeeld. Zij gaan voor de ultieme klantbeleving en doen er alles aan om die glimlach te leveren. Dit klinkt misschien logisch, maar daar zet niet elke organisatie zich voor in. Beloftes doe je om je er aan te houden. Kom je je beloften niet na, dan doet dat pijn. Bij de klant en bij jou.
En als alles klopt, dan ademt iedereen dezelfde cultuur en boodschap uit. Ga ervoor dat iedereen hetzelfde verhaal vertelt en voelt. Dan trek je de klanten aan die dit aanspreekt. Extra bonus is dat je op een verjaardag geen standaard verhaaltje meer hoeft te vertellen over je werk. Wat wij vertellen? “Goede ideeën hoeven niet uit een grachtenpand te komen.” Aan ons als Stalgenoten om daar een eigen invulling aan te geven aan de hand van die merkbelofte.