Door op "accepteren" te klikken ga je ermee akkoord dat je cookies worden opgeslagen. Dit optimaliseert jouw ervaring, de site analyse en onze marketing doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie
14
August
2023

Treacy en Wiersema

Bepaal je waarde strategie aan de hand van Treacy en Wiersema

Onderdeel van een sterke bedrijfsvoering en effectieve marketingstrategie is het bepalen van de waardestrategie van een bedrijf. Bij Stal gebruiken we daar de methode van Treacy en Wiersema voor. Samen met jou achterhalen we waar jouw kracht ligt en waar we de verdere strategie op inrichten.

De drie soorten strategieën

Volgens Michael Treacy en Fred Wiersema zijn er drie verschillende waardes waarop een bedrijf of onderneming kan uitblinken: productleadership, operational excellence of customer intimacy. Het idee is dat je er één kiest waarin je onderscheidend bent, één waarin je uniek bent en één waarin je overlevend bent.

Dat wil dus zeggen dat je kiest waarop je focust met jouw bedrijf of onderneming. Ga je voor product leadership zoals Apple, waarin je altijd wilt excelleren met je product? Of ga je voor een onderscheidend proces, zoals IKEA? Of  toch voor customer intimacy, zoals bij Coolblue: alles voor een glimlach?

Waarom wil ik dit weten?

Waarom een sterke waardestrategie van belang is? Omdat het focus aanbrengt in het verhaal dat jouw bedrijf uitdraagt. Zonder focus weten jouw klanten minder goed waar ze aan toe zijn of wat ze mogen verwachten als ze bij jou aankloppen.

Wij helpen je zoeken

Duizelt het je? Snappen we. Je waardestrategie is soms lastig te herkennen als je zelf zo diep in je business zit. Bij Stal helpen we je graag om te achterhalen waarin jouw bedrijf excelleert en onderscheidend is. Als outsiders looking in zien wij wat jullie onderscheidende waarde is en bouwen daar de waardestrategie omheen. Dus wil jij ook duidelijke focus in je bedrijfsvoering? Neem dan contact met ons op.