Door op "accepteren" te klikken ga je ermee akkoord dat je cookies worden opgeslagen. Dit optimaliseert jouw ervaring, de site analyse en onze marketing doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie
2
July
2024

DE ROL VAN KLEURPSYCHOLOGIE IN CONTENT

Kleuren zijn overal om ons heen. Ze beïnvloeden onze emoties, beslissingen en zelfs perceptie. Wist je dat we dit concept ook toepassen in design? Of het nou gaat om een complete huisstijl of een enkele social post, de kleuren die gebruikt worden hebben een invloed op de manier waarop je dat merk ervaart.Stal vertelt je hier graag meer over!

KIJKEN DOOR EEN ROZE BRIL

Het gebruiken van kleur om een bepaald gevoel op te wekken noemen we kleurpsychologie; een heel krachtig hulpmiddel in de wereld van design. Onbewust heb je hier elke dagmee te maken. Wanneer je geel ziet word je vrolijk, en wanneer je iets roods bekijkt krijg je een romantisch gevoel. Waarom is dat zo?

 Eigenlijk is dat heel makkelijk uit te leggen; je brein legt associaties. Zo word je vrolijk van geel omdat je hersenen dit linken aan de zon, en is rood een romantische kleur omdat je tijdens Valentijnsdag niet om de rode rozen heen komt.

ALS KLEUREN KONDEN PRATEN

En dit werkt zo met alle kleuren.Elke kleur heeftzijn eigen associaties en herkenbaarheden. Uiteraard is er nog veel meer te zeggen over alle kleuren dan vrolijk en romantisch! Wij maakten dit overzichtelijke kleurenwiel, zodat de kleurpsychologie in één oogopzicht duidelijk is.

 

En dit wordt heel efficiënt door designers toegepast! Neem een voorbeeld aan Facebook, die hun blauwe kleur hebben gekozen om betrouwbaar en stabiel over te komen. Of Fanta, die met hun jeugdige kleuroranje plezier, energie en avontuur uitstralen. En laten we Stal zelf niet vergeten! Want naast dat paars een prachtige kleur is, straalt deze ook onze creativiteit uit.

 

DE MAGIE VAN VISUELE HARMONIE

Bij Stal weten we hier ook wel raad mee! Onze designer Rik verteld over een keuze die hij maakte in een recent project: “Docura is een goed voorbeeld van een project waar wij kleurpsychologie hebben toegepast. Docura is een organisatie die mensen ondersteunt in de huishoudelijke hulp. De kernwaarden van Docura waren als volgt: slim, zorgzaam en open. Op basis van deze informatie heb ik daarom ook voor een groen/blauwcombinatie gekozen. De kleurgroen staat voor het zorgzame aspect en blauw voor het vertrouwen. Hierdoor is het de perfecte kleurencombinatie voor Docura. Zo kijken we per klant naar wat ze doen en waar ze voor staan, om vervolgens met die combinatie gebruik te maken van het kleurenwiel.

Tijdens onze brandingstrajecten zijn wij dus al bezig met het zoeken van de perfecte uitstraling voor een bedrijf, door onder andere het toepassen van kleurpsychologie. Wijzorgen ervoor dat het eindresultaat precies uitstraalt wat klanten van jouw merk verwachten! Benieuwd wat wij nog meer voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op, wij zitten in de Stal klaar met een heerlijke bruine kop koffie! ;)