7 TIPS EN VOORBEELDEN VOOR EEN KLANTGERICHTE TEKST
Het klinkt als een open deur, maar toch valt er in de praktijk op dit vlak vaak nog het nodige te verbeteren. Tijdens het herschrijven en redigeren van teksten merken we vaak dat het voor bedrijven lastig is om vanuit het perspectief van de doelgroep of ontvanger te schrijven. Bedrijven zijn trots op hun dienstverlening of producten en vertellen daar op hun website of brochures vol trots over. Logisch natuurlijk, maar je wilt ook dat jouw (potentiële) klanten zich aangesproken voelen en niet dat ze na het lezen van enkele zinnen al afhaken.
1. Spreek je lezer zoveel mogelijk aan
Door de lezer direct aan te spreken, maak je de tekst persoonlijk en betrek je de lezer bij het verhaal dat je vertelt. Daarbij is het belangrijk om een weloverwogen en consequente keuze te maken voor de aanspreekvorm ‘je’ of ‘u’, waarbij ‘u’ wat meer afstand creëert en ‘je’ juist wat persoonlijker en informeler is.
2. Schrijf ontvangergericht
Dit betekent dat je in jouw tekst direct inspeelt op de vragen of problemen die jouw (potentiële) klanten heeft. Kruip in de huid van je doelgroep; wat willen ze weten, wat houdt ze bezig? Schrijf de teksten dus niet vanuit het perspectief van jouw bedrijf, maar ga op de stoel van de klant zitten en stel onderwerpen aan de orde die zij interessant vinden.
Dus niet: Wij zorgen ervoor dat organisaties altijd over de juiste leiderschapscapaciteiten beschikken, zodat ze de best mogelijke resultaten behalen.
Maar wel: Wilt u de leiderschapscapaciteiten van de managers binnen uw organisatie ontwikkelen, zodat zij de best mogelijke resultaten behalen? Wij helpen u graag verder!
En niet: Wij hebben een heel team specialisten in huis dat zich bezighoudt met online marketing.
Maar wel: Je wilt gaan adverteren op Facebook en LinkedIn. Je hebt wel wat ideeën, maar je weet nog niet zo goed hoe je dit het beste kunt aanpakken. Onze online experts helpen je graag met het opstellen van een plan van een aanpak.
3. Schrijf actief
En vermijd werkwoorden zoals ‘worden’ en ‘zullen’ zo veel mogelijk. Deze werkwoorden maken zinnen vaak onnodig lang en wollig. Door deze werkwoorden zo veel mogelijk te schrappen, maak je zinnen korter en bondiger en zo lezen teksten prettiger weg.
Dus niet: Uw vragen worden beantwoord door onze klantenservice.
Maar wel: Onze klantenservice beantwoordt uw vragen. Of nog klantgerichter: Stel uw vragen aan onze klantenservice, wij helpen u graag verder!
Niet: Onze contentspecialisten zullen één keer per maand een overleg met je voeren om de contentkalender verder aan te kunnen scherpen.
Maar: Onze contentspecialisten voeren eens keer per maand een overleg met je om de contentkalender verder aan te scherpen.
4. Vermijd jargon
Want dit roept vaak alleen maar extra vragen op bij de lezer. En je wilt niet dat de lezer denkt dat je één of andere gesjeesde ‘yup’ bent die kickt op het gebruik van allerlei vaktermen? ? In het wel of niet gebruiken van vakjargon, speelt een goede inschatting van je doelgroep een belangrijke rol. Als je je richt op een hele specifieke doelgroep, dan kan het gebruik van enig vakjargon juist verstandig zijn, omdat je aangeeft dat je dezelfde taal spreekt als jouw doelgroep. Maar richt je je op een bredere doelgroep, dan is iedereen gebaat bij een begrijpelijke en leesbare tekst. Want of je nu arts, docent, verkoopmedewerker of tuinman bent: iedereen leest liever een heldere, begrijpelijke tekst dan een ingewikkelde tekst vol vaktermen waarbij je zinnen drie of vier keer moet lezen voordat je ze begrijpt.
5. Wees concreet en geef voorbeelden
Het noemen van voorbeelden verhoogt niet alleen de begrijpelijkheid van de tekst, maar zorgt vaak ook voor een aansprekende en levendige tekst. De lezer kan zich door de genoemde voorbeelden écht een beeld vormen van wat je bedoelt.
Dus niet: Je kunt bij ons rekenen op goede, secundaire arbeidsvoorwaarden.
Maar wel: Je kunt bij ons rekenen op goede, secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals: een auto, telefoon en laptop van de zaak, 30 vakantiedagen per jaar op basis van een fulltime dienstverband én een uitstekende pensioenregeling.
En niet: Wij hechten veel waarde aan een uitstekende service.
Maar wel: Wij hechten veel waarde aan een uitstekende service. Dit betekent dat je altijd binnen 24 uur een reactie van ons ontvangt, we alle gemaakte afspraken en actiepunten voor je op een rijtje zetten en we maandelijks een evaluatiebespreking met je inplannen.
6. Schrijf positief en wervend
Als je iets zegt met een glimlach, dan komt dat prettiger over dan wanneer je iets zegt met een zuur gezicht. In een geschreven tekst geldt natuurlijk hetzelfde: een positieve tone-of-voice leest prettiger dan een negatieve. Probeer zinnen dus altijd op een positieve manier te formuleren.
Dus niet: We zijn om 17.00 uur gesloten.
Maar wel: Wij zijn geopend van 09.00 uur tot 17.00 uur.
En niet: Als je na 13.00 uur reageert, kunnen wij jouw correcties niet meer op tijd verwerken en ontvang je de advertentie pas de volgende dag van ons.
Maar wel: Als je vóór 13.00 uur reageert, dan kunnen wij jouw correcties op tijd verwerken en ontvang je de aangepaste advertentie vandaag nog van ons.
7. Vermijd onnodige werkwoorden
Let ook eens op het gebruik van het werkwoord ‘kunnen’. Dit werkwoord kun je vaak weglaten, waardoor een formulering aan (overtuigings)kracht wint.
Niet: Door onze teamsamenstelling kunnen wij snel en efficiënt inspringen op de marktontwikkelingen.
Maar: Ons team springt snel en efficiënt in op de marktontwikkelingen.
Niet: Op basis van jouw wensen en marketingdoelstellingen kunnen wij een marketingstrategie voor je opstellen.
Maar: Op basis van jouw wensen en marketingdoelstellingen, stellen wij een marketingstrategie voor je op.
Aan de slag
Heb je hulp of advies nodig bij het schrijven van klantgerichte en wervende teksten of wil je teksten laten redigeren? Get in touch! We gaan graag voor je aan de slag.