Strategie

MVP’s

Je hebt een geniaal idee, iets wat er naar jouw mening nog niet is of niet op de juiste manier beschikbaar is. Waarschijnlijk voor een platform. Maar slaat het ook aan? Het antwoord op die vraag vind je door middel van een MVP. Grootschalig dromen, kleinschalig testen.

MVP. Minimal Viable Product. Of hoe wij het misschien wel liever omschrijven: Minimal Viable Platform. Wij hebben ervaring met het testen of je platform wel of niet succesvol zal zijn. Richard, onze aanjager, heeft tot drie keer toe een start-up platform gestart, waarvan twee succesvol (JamesPRO en GetJobsDone). Zo weten we van heel dichtbij wat de juiste route is om te valideren of jouw idee ook echt een businessmodel is. Of het haalbaar is, zonder dat je er al tonnen in hebt gestopt.

 

Hoe werkt het dan, zo’n MVP?

We werken met drie stappen:

  1. Haalbaarheidsonderzoek
  2. MVP 3/6 maanden
  3. Scale up!

Validate or die!

Om te valideren of jouw unieke idee nog niet bestaat start je een haalbaarheidsonderzoek. We doen onderzoek naar de omgeving. Zijn er al gelijksoortige initiatieven? Zijn er concurrenten? En zegt de data dat het eventueel een succes kan zijn? We onderzoeken het zoekvolume van mogelijk passende zoektermen. Die vormen alvast een basis voor de volgende fase.

Belangrijk: zorg ervoor dat er draagkracht is voor je MVP! Dat betekent twee dingen:

  1. Zijn er mensen die dit fulltime kunnen dragen?
  2. Is er €30k tot €100k beschikbaar voor de MVP?

Als blijkt dat er potentie is, gaan we aan de slag. We gaan testen – let’s MVP!

MVP’en

Er is een go, woow! Er is geld en er is tijd. In 3 of 6 maanden gaan we een platform maken wat er aan de buitenkant goed uitziet. Dat niet alles aan de achterkant goed werkt maakt niet uit. Dan ondervind je ook tijdens het proces hoe dat in de scale-up zou moeten werken. De voorkant moet goed zijn maar hoeft niet perfect te zijn. Waarschijnlijk gaat het binnen een jaar toch weer op de schop

‘Je weet niet wat je nog niet weet’.

Oftewel ga testen, testen en ga testen. Wij noemen dat de BullShit-methode. Met kleine bedragen verschillende advertenties maken in beeld, tekst, kleur en publiek. We verzamelen zoveel data totdat we weten wat aanslaat op de doelgroep en je komt erachter hoeveel euro een klant kost en wat je eruit kan halen. Na deze periode haal je het net op. Je hebt van alles zoveel data verzameld dat je weet wat je weet. Vervolgens bereken je of jouw platform genoeg revenu maakt om door te gaan. Is dat zo, dan gaan we een plan maken. Wat willen we in 3 jaar bereiken, waar staan we over 3 jaar? Durf te dromen maar blijf realistisch. We gebruiken een slimme methode om dat te berekenen. Zo krijg je een goed beeld met wat haalbaar is in 3 jaar.

 

Scale-up baby!

Cool zeg, je ben toe aan scale-up. Ja leuk, maar dan begint het echte werk. Het gaat nu namelijk echt geld kosten. Maak een uitgebreide presentatie van wat je tot nu toe gedaan hebt en alle data en kennis die hebt opgedaan tijdens je MVP. Vervolgens is het goed om de juiste investeerders te benaderen die passen bij jouw DNA of platform.

Binnen de scale-up is het goed om mensen te verzamelen met een start-up mentaliteit. De mensen moeten bij de kernwaarden passen van jou en moeten mee willen werken aan jouw droom. Het betekent ook dat mensen bereid moeten zijn om buiten de lijntjes te denken en niet alleen hun eigen werk willen doen.

Belangrijk: zorg dat je alleen mensen aanneemt het het DNA van jouw kernwaarden!

Wil jij een platform beginnen?

Denk jij eraan een platform te beginnen of heb je gewoon een heel goed idee? Get in touch! Richard kan samen met onze strategen alles vertellen over het MVP.

Weet jij al dat je een goed idee hebt? Laat ons dan jouw haalbaarheidsonderzoek doen. Voor maximaal €5000,- weet jij of jouw idee haalbaar is en heb je meteen een goed startdocument voor je business en eventuele investeerders.