Blog

Zo vind je jouw ideale klant

Evelien Wunnink 23 september 2021

Wanneer je weet wie jouw ideale klant is, kan je hier je al je marketing- en communicatieactiviteiten op richten. In dit blog nemen we je mee in het hoe en waarom.

Werken met deze ideale klant levert een aantal voordelen op:

  • Je kan werken met de klant die écht bij jou en jouw organisatie past (denk aan normen, waarden en eigenschappen).
  • De communicatie verloopt veel soepeler en effectiever (online en offline).
  • Je weet precies wat de behoeftes en pijnpunten van jouw klant zijn. Hier kan je dan ook effectief op inspelen.
  • Je marketingactiviteiten zijn veel doeltreffender; meer resultaat met minder budget.
  • De ideale klant betaalt met liefde voor jouw product of dienst.
  • Door te werken met de ideale klant haal je meer energie en voldoening uit je werk.

Ontdek wie jouw ideale klant is

Maar hoe kan je erachter komen wie de ideale klant is van jouw organisatie? Dat leggen we je stap voor stap uit. Bij de stappen is het goed om jouw huidige klanten in het achterhoofd te houden. Met welke klanten werk jij graag samen en welke eigenschappen hebben deze klanten? Met welke klanten werk jij juist liever niet samen en door welke factoren lopen samenwerkingen niet zoals je wilt?

1.

Stap 1: bepaal de demografische kenmerken

Jouw doelgroep is een specifieke groep mensen met een aantal gemeenschappelijke kenmerken. Bij B2B richt je deze kenmerken op de verantwoordelijke/aanspreekpunt van de potentiële klant. In het geval van de Reclamestal is dit de marketingmanager van de klant.

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Opleiding
  • Regio waar ze werkzaam zijn
  • Sector/branche
  • Bedrijfsgrootte
  • Rol van de contactpersoon

 

2.

Stap 2: bepaal de psychografische kenmerken

Wat voor soort persoon/organisatie is jouw ideale klant? De normen, waarden en eigenschappen van jouw organisatie matchen vaak met die van de ideale klant. Probeer naast normen en waarden ook dieper in te gaan op de hobby’s, interesses en persoonlijkheid om de ideale klant écht goed te leren kennen (en begrijpen).

Normen en waarden

  • Creativiteit
  • Klantgerichtheid
  • Oprechtheid
  • Informeel
  • Geduld
  • Durft zaken uit handen te geven

Voorbeelden van hobby’s en interesses

  • Houdt van de vrijdagmiddagborrel
  • Veel te vinden in de sportschool
  • Houdt van lezen
  • Elke zaterdag langs de lijn voetbal kijken

Waar vind je je klant?
Het is heel belangrijk om te weten waar deze klanten te vinden zijn, zowel online als offline. Probeer in de schoenen van de klant te stappen en schrijf op waar je ze tegen zou kunnen komen:

  • Welke social media platformen gebruiken ze?
  • Zitten ze in bepaalde groepen op LinkedIn?
  • Op welke websites zijn ze vaak te vinden?
  • Welke netwerkbijeenkomsten en events bezoeken ze?
3.

Stap 3: maak een persona

Jouw klanten zijn niet op zoek naar jouw product of dienst, maar ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Daarom is het belangrijk dat je erachter komt wat precies zijn problemen en pijnpunten zijn. Als je dit weet, kan je hier met je marketingstrategie op inspelen.

Goede manieren om deze pijnpunten en problemen te onderzoeken zijn:

  • Praat met je huidige en potentiële klanten
  • Ga in gesprek met medewerkers van de klantenservice. Hier komen veel problemen immers terecht
  • Onderzoek social media door discussies en posts gerelateerd aan jouw branche te lezen
  • Onderzoek de pijnpunten door middel van een enquête

Alle verzamelde informatie over jouw ideale klant breng je vervolgens tot leven in de persona. Het is het makkelijkste om hier een format voor te gebruiken, zodat alles duidelijk op 1 A4’tje staat.

Samen jouw persona maken?

Het beste is om de persona met een aantal collega’s met verschillende functies te maken. Elke afdeling heeft zijn eigen mening over de ideale klant en het is belangrijk om deze perspectieven te combineren.

Heeft jouw organisatie hulp nodig bij de zoektocht naar jullie ideale klant? Wij kunnen je hier zeker bij ondersteunen. Kom gewoon eens langs in de Stal voor een vrijblijvend gesprek en ontdek de mogelijkheden!

Wat is jouw uitdaging?

Mail [email protected], bel 033 303 32 04 of deel hieronder direct jouw uitdaging.

Richard Todd

Aanjager / Strateeg
Hi! Leuk dat je interesse hebt, hopelijk kunnen we snel kennismaken. Wil je alvast iets vertellen over jouw uitdaging?