Stap 2: bepaal de psychografische kenmerken
Wat voor soort persoon/organisatie is jouw ideale klant? De normen, waarden en eigenschappen van jouw organisatie matchen vaak met die van de ideale klant. Probeer naast normen en waarden ook dieper in te gaan op de hobby’s, interesses en persoonlijkheid om de ideale klant écht goed te leren kennen (en begrijpen).
Normen en waarden
- Creativiteit
- Klantgerichtheid
- Oprechtheid
- Informeel
- Geduld
- Durft zaken uit handen te geven
Voorbeelden van hobby’s en interesses
- Houdt van de vrijdagmiddagborrel
- Veel te vinden in de sportschool
- Houdt van lezen
- Elke zaterdag langs de lijn voetbal kijken
Waar vind je je klant?
Het is heel belangrijk om te weten waar deze klanten te vinden zijn, zowel online als offline. Probeer in de schoenen van de klant te stappen en schrijf op waar je ze tegen zou kunnen komen:
- Welke social media platformen gebruiken ze?
- Zitten ze in bepaalde groepen op LinkedIn?
- Op welke websites zijn ze vaak te vinden?
- Welke netwerkbijeenkomsten en events bezoeken ze?