Blog

Reclame is geen reclame meer

Richard Todd 14 oktober 2021

Tijden veranderen. En dat is dus ook aan de hand in de reclamewereld.

Onze roots liggen in de reclame. De ‘echte’ reclame. Hetgeen waar je aan denkt als je het woord reclame hoort, namelijk flyers, kranten en affiches. Je oorsprong moet je niet verloochenen, maar je moet je ook altijd blijven ontplooien. De behoefte van ons als consument, maar vooral als mens, is namelijk veranderd.

Wat willen we dan wel als mens? Eigenlijk is het voor de hand liggend. We geven je een paar seconden om erover na te denken. Weet je het wel? Juist ja: verhalen.

Even een klein stapje terug

Je zag ze net al langskomen: de oude reclame: kranten, affiches en folders. Als je een actie had of wat wilde vertellen, vergaarde je op deze manier bereik. Er was immers weinig media, dus de aandacht was makkelijk te verkrijgen. Het was een rustigere tijd, minder prikkels.  Je e-mail checkte je eenmaal per dag  Klein besefmomentje: het internet voor het mkb kwam pas in 2000 op. Kortom, de manier van consumeren was anders dan dat het nu is.

Relevantie en onderscheiden

Vroeger kwam je dus weg met een offline campagne. Beter gezegd, je maakte daarmee de grote successen. Tegenwoordig is dit niet meer zo. De oude manier van reclame maken is niet meer in de lead. We willen van betekenis zijn tegenwoordig. Waarde toevoegen, inspireren, informeren en oplossingen aanbieden. En dit allemaal op het moment dat zij, de consumenten, daar behoefte aan hebben. Niet wanneer wij als organisatie daar behoefte aan hebben.

Presenteer het in een mooi jasje

Wat nooit is verandert, is het mooie jasje waar wij als mens gevoelig voor zijn. Het verhaal moet onderscheidend en oprecht zijn, maar vergeet de aankleding niet. Onze socials – en daarmee ons hoofd –  worden voller en voller, dus naast een goed verhaal moet ook de creatie spot on zijn. Wees niet bang en trek die aandacht! Je hebt alles in huis namelijk en als je goed hebt opgelet, weet je precies wat het ene ingrediënt is waar alles uit voortvloeit.

Dus… Een wijze les: zet die kernwaarden en de merkbelofte op scherp en vertel jouw verhaal aan de wereld. We zitten erop te wachten.

Big, bubbly, fantastic!

Wat ligt er dan in de toekomst te wachten voor de Stal? Daar hebben we goed over nagedacht en een aantal belangrijke keuzes in gemaakt. Hoe dit allemaal in elkaar steekt, komen we later op terug. Maar we beloven: het is big bubbly fantastic!

Wat is jouw uitdaging?

Mail [email protected], bel 033 303 32 04 of deel hieronder direct jouw uitdaging.

Richard Todd

Aanjager / Strateeg
Hi! Leuk dat je interesse hebt, hopelijk kunnen we snel kennismaken. Wil je alvast iets vertellen over jouw uitdaging?