Blog

Marketingstrategie bepalen.
Waar moet je beginnen?

Evelien Wunnink 14 oktober 2021

Allereerst: supertof dat jij met je marketingstrategie aan de gang gaat! Wij zijn namelijk van mening dat iedere onderneming een heldere strategie nodig heeft. Door een heldere marketingstrategie weet je precies waar je naartoe gaat en welke stappen je gaat zetten om daar te komen. In dit artikel lees je wat je nodig hebt om jouw strategie te bepalen! Lees je mee?

Wat is jouw huidige situatie?

Laten we beginnen bij het begin. Waar staat jouw onderneming nu? Als je niet inzichtelijk hebt wat de huidige situatie is, is het moeilijk om te bepalen waar je naartoe gaat. Waarschijnlijk heb je al wel een doel voor ogen, maar is dit realistisch? Dat weet je pas als je een situatieschets maakt. Deze situatieschets bevat de volgende onderdelen:

  • Hoe ziet de onderneming eruit?
  • Wat is het probleem of de vraagstelling t.o.v. marketing?
  • Onderdelen binnen de onderneming die je wilt aanpakken (bijv. customer journey uitwerken, conversiefunnel optimsaliseren, aftersales oppakken, doelgroep verscherpen).
  • De marketinginstrumenten die de onderneming nu al inzet.

Als je bovenstaande punten zo specifiek en gedetailleerd mogelijk kan uitwerken, dan heb je een complete situatieschets. Waarschijnlijk ontdek je tijdens het uitwerken waar de kansen en/of bedreigingen liggen. Noteer ze direct – deze kunnen we straks goed gebruiken!

Laten we beginnen bij het begin. Vanuit hier kun je bepalen waar je naartoe gaat.
Richard, Aanjager van de Stal

Markt- en doelgroeponderzoek

Je hebt jouw situatie nu helemaal uitgewerkt. Lekker bezig! Pas wanneer je weet wie je doelgroep is en waar je staat in de markt, kun je een realistische doelstelling formuleren. Ik zal je uitleggen hoe dit zit. Met een marktonderzoek breng je in kaart hoe jouw markt er uitziet en waar de onderneming staat in de markt. Hierin zie je ook direct waar kansen (en ook bedreigingen) liggen voor jouw onderneming. Daar kun je je strategie op aanpassen.

Vervolgens onderzoek je welke doelgroep bij de kans én bij jouw product/dienst hoort. Uit dit onderzoek kan natuurlijk ook blijken dat je je product of dienst wat moet aanpassen om de onderzochte kansen te kunnen pakken! Dit is dan een ontwikkeling die je gaat verwerken in de uiteindelijke marketingstrategie.

Ken je sterktes, maar zeker ook je zwaktes

Nu moet je gaan reflecteren! Wat zijn de sterke en zwakke kanten van jouw onderneming? Schrijf deze op post-its en plak ze op. Zo kun je fysiek schuiven, aanvullen en weghalen van kansen en zwakten. Bespreek deze ook met verschillende mensen uit je onderneming; zo kom je tot nieuwe inzichten.

Als alle sterktes en zwaktes zijn beschreven, dan kun je hier kansen en bedreigingen uit halen. Probeer er zoveel mogelijk op te schrijven. Later kun je dit gaan clusteren of de belangrijkste eruit halen.

Bepaal je doelstellingen

Je hebt nu je huidige situatie en markt in kaart gebracht. Waarschijnlijk heb je al een aantal kansen gespot en conclusies getrokken. Dan is het nu tijd om een doelstelling te bepalen. Begin dan met je doel voor 10 jaar, waar wil je dan staan o.a. door marketing? Denk groot! Wat is jouw visie of droom met de onderneming?

Als je 10 jaar doel staat, ga je deze opknippen in een drie jaar doel. Waar moet je over drie jaar staan om het 10 jaar doel te behalen? Vervolgens bepaal je het jaardoel en vanuit het jaardoel ga je de marketingstrategie bepalen.

Nu is het tijd voor de juiste strategie

Je hebt nu alles helder om de juiste strategie te gaan kiezen. Maar ja, er zijn zoveel verschillende soorten strategieën, welke moet je dan kiezen? Er zijn twee veel voorkomende strategieën. Beide hebben we hieronder toegelicht. Maar liever nog gaan we met je in gesprek om samen tot een passende strategie te komen.

1.

STRATEGIE 1: DE WAARDESTRATEGIEËN VAN TREACY EN WIERSEMA

Hier ga je uit van een positie 1 in de markt. Dit kun je op drie verschillende manieren verkrijgen. Nummer één op het gebied van productinnovatie, klantaandacht of geweldige uitvoering en operatie. Uiteraard is het belangrijk op alle gebieden in te spelen, maar er is een onderdeel waar jouw onderneming echt in uitblinkt en daar kun je je marketingstrategie op gaan richten.

2.

STRATEGIE 2: CONCURRENTIESTRATEGIEËN VAN PORTER

Deze strategie gaat uit van het onderscheidend vermogen van het product of de dienst die jouw onderneming aanbiedt. Hier zijn ook drie strategieën waarin jouw onderneming kan uitblinken.

  • Lagekostenstrategie -> hier gaat het over het optimaliseren van de bedrijfsprocessen, dus tegen zo laag mogelijke kosten, zo veel mogelijk omzet maken.
  • Differentiatiestrategie -> je gaat je differentiëren van je concurrenten door de eigenschappen van je product te veranderen.
  • Focusstrategie -> hier richt je je op één specifiek niche en niet op de hele markt. Uiteindelijk kan je daar de lagenkostenstrategie of differentiatiestrategie ook op toepassen.

Ben jij klaar om die strategische stap te zetten?

Ben je enthousiast geworden na het lezen van dit blog en wil je aan de slag met je onderneming? Veel succes en vooral plezier met het onderzoek en de uitwerking van je marketingstrategieën!

Vind je het wel een hele grote stap en weet je niet zo goed waar, hoe en wanneer je moet beginnen? We sparren graag met je onder het genot van een kop koffie. Neem je contact op?

Wat is jouw uitdaging?

Mail [email protected], bel 033 303 32 04 of deel hieronder direct jouw uitdaging.

Richard Todd

Aanjager / Strateeg
Hi! Leuk dat je interesse hebt, hopelijk kunnen we snel kennismaken. Wil je alvast iets vertellen over jouw uitdaging?